Jan 4, 2010

Presentasjon - seminar kunstfagdidaktikk



Med vekt på tre av de opprinnelige delprosjektene:

1. Space to place – locus and platea ( TEORI )
Tar utgangspunkt i skillet mellom locus og platea,
begreper som tradisjonelt har vært brukt om fysisk rom, men som også er anvendbare for å beskrive egenskaper ved virtuelle rom.

Diskutere og eksemplifisere møter mellom fysisk og virtuelt rom, også i vekslende virkeligheter (Augmented Reality).

Med dette som utgangspunkt vil en arbeide med en stedsontologi, som et utgangspunkt for å diskutere ulike former for stedsdannelse.

2. Visual expressions and space ( EMPIRI )
Undersøke hvordan ulike visuelle uttrykk påvirker de inntrykkene som brukerne danner seg i møtet med visuelle stedsbaserte uttrykk.

Estetiske uttrykk i fysiske rom, spesielt "uautorisert" gatekunst, uttrykk som ofte er i dialog med, men også i opposisjon til, kommersielle uttrykksformer, som reklame, og autorisert utsmykning av et byrom.

Som et supplement til artikler og presentasjoner tar vi sikte på å formidle funn fra delprosjektet i form av en utstilling, både i et fysisk lokale og på egne nettsider.
Hvordan romlige, nettbaserte uttrykk blir brukt for å uttrykke tilhørighet til et sted, og beskrive hvordan slike steder fremstilles.

Bruk av Memoz og andre systemer for spatial publisering. Systemene gjør det mulig å kombinere egenskaper som en kjenner fra personlige publiseringsformer, som weblogger (kommentarfunksjoner), wikier (samarbeid om felles produkt), samt geografiske informasjonssystemer (kobling til sted).

3. How Places Learn ( ANALYSE )
Hvordan ulike teknologier knyttet til vekslende virkeligheter er med på å utvikle et steds innhold over tid, spesielt med tanke på samvirket mellom digitalt medierte uttrykk og et byrom.

Mobile enheters innvirkning på forståelsen av et sted, og som bindeledd mellom virtuelle og fysiske representasjoner.

Hierarki der et definerende arkitektonisk element betraktes ut fra samvirket mellom en rekke delelementer – en bys visuelle struktur sammelignet med hvordan vi orienterer oss i en digital tekst.

Forbindelser mellom fysiske og virtuelle omgivelser.
Endringssykluser / variasjonsgrader
  • Kontekst
    – koblinger mellom forskjellige steder (fysiske og virtuelle)

  • Struktur
    – koblinger mellom elementer innen et sted.

  • Innhold
    – det fysiske og virtuelle elementenes form.

  • Plassering
    – elementenes plassering (fysisk og virtuelt)

No comments:

Post a Comment